czwartek, 22 lutego 2018

Babka jogurtowa z żółtym lukrem


Dopiero co rozpoczął się okres Wielkiego Postu a ja tu już was babką kuszę ;) No ale nie może być inaczej bo przecież przygotowywanie potraw na świąteczny stół planuje się znacznie wcześniej a nie w ostatni dzień przed Wielkanocą! (choć może znajdzie się i ktoś, kto wszystko na ostatek odkłada... :) Co do dzisiejszego wypieku to zdecydowałam się na wykonanie przepisu z linka poniżej bo zachwycił mnie żółty kolor lukru ze zdjęcia. Myślałam, że pewnie sztuczny barwnik a to jednak dzięki kurkumie (wcale niewyczuwalnej w smaku). Nie jestem jednak ekspertem od lukrów i miałam nieco kłopotu z jego przyrządzeniem - pierwszy raz stykam się z lukrem na jogurcie greckim...(jak widać na mojej fotce nałożyłam dwie warstwy - pierwszą "na zimno" z nieco bladym odcieniem żółtego - która mało mnie przekonywała - a drugą "na ciepło" już bardziej żywą; szkoda tylko, że po pierwszej warstwie pozostało mi mało lukru i musiałam oszczędnie rozprowadzić go łyżką i stąd babka nie jest tak pięknie i równomiernie pokryta jak powinna, ale cóż... grunt iż smakowała - ciasto wyszło puszyste, mięciutkie i delikatne.

Babka jogurtowa z żółtym lukrem

Składniki:

Na ciasto:
  • 4 jajka 
  • 230 g cukru 
  • 150 g miękkiego masła 
  • 250 g mąki 
  • 2 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 1 łyżka likieru pomarańczowego 
  • 250 g jogurtu greckiego
Na lukier:
  • 170 g cukru pudru
  • 1 łyżka jogurtu greckiego
  • szczypta kurkumy lub więcej
  • sok z cytryny (ile trzeba)

Procedura:

Masło utrzeć na puch (jeśli jest zimne i twarde bo zapomnieliście wcześniej wyjąć z lodówki,wystarczy je tylko lekko "podgrzać" w mikrofali aby było mięciutkie ale nie rozpuszczone - czas ucierania znacznie się skróca :). Cały czas miksując na najwyższych obrotach dodać w 4 porcjach cukier i jajka. Jeśli masa się zważy nic nie szkodzi. Zmniejszyć obroty i dodawać kolejno cały czas ucierając mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia, jogurt i na końcu likier pomarańczowy. Wszystko dokładnie wymieszać. Formę do babki (u mnie karbowana forma z kominkiem śr. 22 cm) wysmarować dokładnie roztopionym masłem i wysypać bułką tartą. Przelać ciasto do formy. Wstawić do piekarnika nagrzanego do 160°C. Po 15 minutach zwiększyć temperaturę do 180°C i piec jeszcze 35 minut. Przed wyjęciem sprawdzić patyczkiem (powinien być suchy), czy ciasto się upiekło. Gotowe ciasto lekko przestudzić w formie (ok.10 min.), a następnie ostrożnie wyjąć babę na kratę i pozostawić do całkowitego ostudzenia.
Cukier puder utrzeć z kurkumą i jogurtem i ewentualnie sokiem z cytryny i polać ciasto. (Uwaga! Na gęstość i konsystencje lukru ma duży wpływ wilgotność samych składników st
ąd nigdy nie należy śledzić przepisów na jego wykonanie litera po literze! Żywy, żółty kolor lukru wychodzi według mnie lepiej jeśli podgrzejemy składniki np. w mikrofalówce aby kurkuma się dobrze rozpuściła i rozprowadziła).

2 komentarze:

  1. prosta i pyszna :) świetna propozycja na wielkanoc :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wygląda smakowicie :)
    Nie mogę uwierzyć, że Wielkanoc to już za miesiąc...

    OdpowiedzUsuń

Komentarze to najczytelniejszy i najmilszy ślad Waszej obecności. Są o wiele lepsze od wszystkich tych matematycznych wskaźników wizyt i wyświetleń :) Dzięki nim widzę kto rzeczywiście jest zainteresowany moim blogiem :) Nie wstydźcie się komentować! Każde słowo, nawet to krytyczne, chętnie przeczytam :) Miło mi będzie jeśli polubicie też moją stronę na facebook'u :)))
Jeśli nie jesteście posiadaczami żadnego bloga a chcecie coś napisać to wybierzcie najpierw z menu rozwijalnego pozycję "Anonimowy", a podpiszcie się (imię lub nickname) w treści Waszego komentarza.

Z GÓRY DZIĘKUJĘ ZA WSZYSTKIE KOMENTARZE I POLUBIENIA :)