czwartek, 12 listopada 2015

Szarlotka z jabłkami i budyniem / Z Jabłkami


Jedno z ciast, które mogłabym jeść zawsze to oczywiście szarlotka. Jakoś nigdy mi się nie nudzi a co więcej w jesieni to już szczególnie przychodzi mi na nią ochota ;) Znalazłam w szafeczce zawieruszone opakowanie budyniu a w lodówce czekały na mnie, już od paru dni jabłka, podniesione mi przez teściów. Nie mogło więc być inaczej - należało upiec szarlotkę z budyniem! :) No to zrobiłam taką niewielką, na kwadratową blaszkę, w sam raz aby zużyć to co mi zalegało w spiżarce...

Szarlotka z jabłkami i budyniem

Składniki:
  • 250 g mąki 
  • szczypta soli 
  • 1/2 łyżeczki proszku do pieczenia 
  • 120 g drobnego cukru do wypieków 
  • 100 g zimnego masła 
  • 1 średnie jajko 
  • 1 opakowanie budyniu waniliowego z cukrem (40 g)
  • 400 ml mleka 
  • 1,2 kg jabłek
  • sok z połowy cytryny 
  • 2 łyżeczki cynamonu 
  • 3 łyżki cukru 
  • 3 łyżki wody 
Procedura:

Jabłka obrać, wydrążyć i pokroić w kostkę, skropić sokiem z cytryny. Przełożyć je do garnka z grubym dnem lub na patelnię, dodać 3 łyżki wody, 3 łyżki cukru i cynamon, wymieszać. Garnek przykryć i na małym ogniu poddusić w nim jabłka do momentu aż będą miękkie i nieco się rozpadną (jednak nie całkowicie!).
Mąkę wymieszać z solą, proszkiem i cukrem. Dodać posiekane masło i wyrobić kruszonkę. Dodać jajko i szybko zagnieść gładkie ciasto. Ciasto podzielić na 2 części w stosunku (1:3- 2:3). Mniejsze ciasto zawinąć w folię i wstawić do zamrażalnika. Większe schłodzić w lodówce przez 1 h, następnie rozwałkować, podsypując lekko mąką lub jeszcze lepiej pomiędzy dwoma arkuszami papieru do pieczenia. Ciasto przenieść na kwadratową blaszkę 21 x 21 cm wraz z papierem. Spód ponakłuwać  widelcem i podpiec przez 15 min. w temp. 180°C.
Kiedy spód jest w piekarniku przygotować gęsty budyń (należy użyć 400 ml mleka a nie 500 ml - czyli zmniejszamy ilość mleka podaną na opakowaniu producenta). Na podpieczony spód wyłożyć warstwę jabłek, następnie warstwę gorącego budyniu. Wyjąć ciasto z zamrażalnika, zetrzeć je na tarce o grubych oczkach bezpośrednio na budyń w formie. Tak przygotowane ciasto piec jeszcze ok. 40 - 45 min. lub do zrumienienia wierzchu. Ciasto kroić dopiero po całkowitym ostygnięciu. Przed podaniem można posypać cukrem pudrem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Komentarze to najczytelniejszy i najmilszy ślad Waszej obecności. Są o wiele lepsze od wszystkich tych matematycznych wskaźników wizyt i wyświetleń :) Dzięki nim widzę kto rzeczywiście jest zainteresowany moim blogiem :) Nie wstydźcie się komentować! Każde słowo, nawet to krytyczne, chętnie przeczytam :) Miło mi będzie jeśli polubicie też moją stronę na facebook'u :)))
Jeśli nie jesteście posiadaczami żadnego bloga a chcecie coś napisać to wybierzcie najpierw z menu rozwijalnego pozycję "Anonimowy", a podpiszcie się (imię lub nickname) w treści Waszego komentarza.

Z GÓRY DZIĘKUJĘ ZA WSZYSTKIE KOMENTARZE I POLUBIENIA :)